zondag 23 oktober 2011

Grant Grove Village, Kings Canyon NP
Kosten: 83 dollar
Gereden afstand: 164 mijl

Voorlopig de laatste dag in Yosemite. Na Las Vegas en Death Valley komen we hier nog weer terug. Dan willen we wat meer in de buurt van Tuolumne Meadows wandelen. We ontbijten weer bij Curry Village en rijden dan richting Fresno. Onderweg bekijken we nog even de Bridalveil Fall. In tegenstelling tot Yosemite Fall die nu merkbaar minder wordt, blijft deze waterval de hele zomer door water geven. Dit komt omdat het bovengelegen terrein anders is; hier geen kale rotsen maar weiden en bossen die het water langer vasthouden en langzaam afgeven. John Muir was zich al bewust van het belang van het achterland voor de vallei en heeft er daarom ook voor geijverd om niet alleen de vallei maar een veel groter deel tot nationaal park te verklaren. Voordat we de vallei uitrijden stoppen we nog even bij de parkeerplaats vlak voor de tunnel richting de weg naar Wawona en maken nog wat foto's van de vallei.

Na de vallei rijden we over de highway 41 richting Wawona en vandaar richting Fresno. Onderweg hebben we nogal wat roadworks die voor oponthoud zorgen.Voorbij Oakhurst zijn er steeds minder bomen, de heuvels worden steeds vlakker en kaler. In Fresno lunchen we bij de McDonalds. We draaien ook even een was, er blijkt een laundry vlakbij de McDonalds te zitten.

De eigenaren behoren blijkbaar tot de Jehovagetuigen want er liggen diverse uitgaven van die vereniging. In één van de blaadjes staat een groot verhaal over de watersnoodsramp van 1953 in Zeeland. Opmerkelijk genoeg is dit de tweede keer deze vakantie dat we in Amerika iets over deze Nederlandse ramp zien. Eerder zagen we op tv op The Weather Channel al een reportage over de watersnoodramp.
Na Fresno zien we veel fruitbomen en ook fruitstalletjes langs de weg. Om 4 uur zijn we in Grant Grove Village in Kings Canyon NP. Er is een Visitor Center, een winkel, een postkantoor en een restaurant. En natuurlijk de cabins. We hebben een grote cabin met 3 bedden (doubles) zodat de kinderen elk een eigen bed hebben. Vinden ze heerlijk. Binnen een mum van tijd ligt de kamer vol met rotzooi. Buiten hebben we liefst twee picknicktafels, waarvan er eentje onder een overkapping. Helaas hebben we geen eigen douche en toilet. Dat bevindt zich in een apart gebouwtje. Het sanitair is er oud, maar het werkt allemaal wel.

We gaan bij het Visitor Center langs en kopen er nog een boekje met korte wandelingen voor Kings Canyon en Sequoia. Het zijn officieel twee parken maar ze worden als 1 park beheerd. Daarna bekijken we nog even een film over Kings Canyon. Het is een rustig park omdat er maar weinig wegen zijn. De wandelmogelijkheden zijn er echter enorm, vooral meerdaagse wandelingen. Ook zijn er plaatsen met grote Sequoia's, zoals de General Grant Grove. Deze grove bezoeken we nog voor het eten. We volgen de wandeling aan de hand van de brochure die je aan het beginpunt van de wandeling kunt kopen. De laagstaande zon maakt dat de hoge dikke bomen van onderen beschenen worden, een prachtig gezicht. Je krijgt pas goed een indruk van de omvang van de bomen als je ze in verhouding tot andere voorwerpen, zoals "mensen" ziet. Niet alle bomen zijn overigens zo breed. Er staat ook "jonge" aanplant. De eerste driehonderd jaar groeien de bomen vooral in de lengte, daarna worden ze pas breder.

We eten in het Grant Village Restaurant. Smaakt prima.